Archiwum kategorii Różne

lis
29

39Teleexpress to najchętniej oglądany krótki program informacyjny, ukazujący się w telewizyjnej Jedynce codziennie o godzinie 17.00. Swój emisyjny debiut datuje na 26 czerwca 1986 roku, a początkowo ukazywał się kwadrans później niż obecnie. Co ciekawe, dopiero od 1992 roku jest nadawany w pełni na żywo. Wcześniej odtwarzano nagranie z taśmy, a prowadzący program pojawiał się live tylko na zakończenie programu. Charakter Teleexpressu nieco różni się od wieczornych programów informacyjnych większości stacji. Przede wszystkim, porusza tematy niezwykle zwięźle. Ponadto, poza standardowymi wydarzeniami z kraju i ze świata, stawia także na lekkość i zajmuje się nieco mniej poważnymi kwestiami – np. przybliża sylwetki osób o mało popularnych pasjach. Każde jego wydanie kończy się jakąś absurdalną informacją z życia wziętą, opatrzoną komentarzem prowadzącego. Obecnie prezenterami Teleexpressu są Maciej Orłoś, Beata Chmielowska-Olech oraz Paweł Bukrewicz. Stałym prowadzącym dział muzyczny programu jest od lat Marek Sierocki. Wiadomości to telewizyjny program informacyjny TVP1. Nadawany codziennie o 19.30 na żywo, pod obecną nazwą ukazują się od 18 listopada 1989 roku. Wcześniej ich miejsce zajmował Dziennik, uważany za propagandową tubę PRL-owskich władz. Średnio każde wydanie Wiadomości trwa od 20 do 25 minut, po których widzowie zachęcani są do śledzenia dalszych informacji dotyczących sportu i pogody, po krótkim bloku reklamowym. Na przestrzeni 20 lat istnienia Wiadomości, zmieniały się ich loga, muzyczne motywy, udoskonalano studio i grafikę, a także, co oczywiste, następowały zmiany reporterów i prowadzących program. Pierwszym z prowadzących był Wojciech Reszczyński, a do grona najpopularniejszych prezenterów dołączyli później m.in. Jarosław Gugała, Grażyna Bukowska czy Filip Łobodziński. Dziś program prowadzony jest naprzemiennie przez Piotra Kraśko, Dorotę Wyszyńską i Jarosława Kulczyckiego. To w Wiadomościach na poważnie debiutowały takie dzisiejsze medialne gwiazdy jak chociażby Tomasz Lis. I choć program ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród widzów, jest jednocześnie uznawany za mało obiektywny i mocno zależny od poszczególnych frakcji politycznych, rządzących TVP. Wydarzenia, emitowane obecnie o godzinie 18.50 w telewizji Polsat, były swoistą próbą rekonstrukcji istniejących wcześniej Informacji i zaatakowania konkurencji w postaci Wiadomości wydawanych przez TVP i Faktów TVN. Do ich pierwotnego kształtu w znacznej mierze przyczynił się Tomasz Lis, ówczesny członek zarządu Polsatu i jego dyrektor programowy. Co ciekawe, w okresie śmierci i pogrzebu Jana Pawła II, Tomasz Lis powrócił na moment do znanej publiczności roli prowadzącego program. Po raz pierwszy Wydarzenia zostały wyemitowane 11 października 2004 roku, a ich prezenterką była Hanna Lis. Podobnie jak w przypadku Faktów, wydawcy Wydarzeń zmieniali godzinę emisji programu, by uzyskać jak największą ilość widzów. Mimo stosunkowo krótkiej historii, Wydarzenia zdążyły przejść kilka zmian związanych ze studiem i grafiką. Zmieniali się też prowadzący program – za Tomaszem Lisem współpracę z Polsatem postanowiła zerwać Hanna Lis. Obecnie do głównych prowadzących Wydarzenia należą Jarosław Gugała, Dorota Gawryluk i Beata Grabarczyk.

lis
24

2Generalny Gubernator, Hans Frank, był z wykształcenia prawnikiem. W czasie okupacji stał się jednym z twórców planu wyniszczenia ludności Polskiej oraz grabieży i likwidacji polskiej kultury i nauki. Jako generalny gubernator miał wolną rękę w realizacji tej polityki i mógł działać swobodnie. Wspomagał go czynnie szef SS, Henrich Himmler. Hans Frank sprawował swoją funkcję niemal do końca okupacji. Jednak przed ofensywą zimową ewakuował się z Warszawy, za co spotkało go nawet oskarżenie dowództwa czwartej armii pancernej o przedwczesną ucieczkę i niedopełnienie obowiązku ewakuacji akt i dzieł sztuki. Po wojnie stanał przed Międzynarodowym Trybunałem Wojskowym w Norymberdze. Skazano go na karę śmierci przez powieszenie. Wyrok wykonano 16 października 1946 roku. Jedynymi z niepowtarzalnych dowodów win Hansa Franka były jego dzienniki. Z zapisków świat dowiedział się o niemal wszystkich bestialskich projektach i przedsięwzięciach Generalnego Gubernatorstwa. Generalne Gubernatorstwo Niemcy traktowali jako wielki spichlerz i bazę siły roboczej. Polityka ta była częścią opracowanego planu wschodniego. Od strony gospodarczej zakładał on skrupulatne wykorzystanie wszystkich dostępnych środków na ziemiach polskich. Zakłady przemysłowe zmodyfikowano tak, aby spełniały warunki produkcji wojennej. Dobra ruchome państwa polskiego, wywożone były do Rzeszy a zabytki niszczone. Jednym z głównych elementów planu były masowe wysiedlenia ludności i próby skolonizowania tych obszarów przez Niemców. Plan zakładał wyniszczenie w ciągu dwudziestu lat Polaków, Białorusinów, Ukraińców a przede wszystkim Żydów. Wymordowanych i wysiedlonych mieli zastępować kolonizatorzy z Niemiec. Niemiec latach 1942 – 1943 przeprowadzono wielkie operacje usuwania Polaków i osiedlania Niemców na Zamojszczyźnie. Mieszkańcy Generalnego Gubernatorstwa o postanowieniach władz hitlerowskich dowiadywali się ze specjalnych obwieszczeń, na których drukowano ważne informacje. Były to przede wszystkim nakazy, zakazy oraz meldunki o kolejnych aresztowaniach polskich obywateli.

lis
14

25Istnieje pewna ustawa regulująca charakter i działanie reklamy. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w Polsce zabronione są reklamy naruszające przyjęte społeczne obyczaje oraz uwłaczające godności człowieka. Poza tym reklam nie powinna wprowadzać w błąd odbiorcę, zawierać błędnych danych oraz pomijać informacje o dużym znaczeniu dla klienta. Każdy powinien sobie przyswoić mechanizmy marketingowe, które będą przydatne w funkcjonowaniu w świeci zawładniętym reklamą. Reklama jest wielką dźwignią finansową dla wielu ludzi. Jest źródłem pracy, dzięki niej nie mogłyby funkcjonować stacje telewizyjne, prasa, radio czy strony internetowe. W reklamie, jak we wszystkim, potrzebny jest umiar. Zawalone reklamami polskie miasta stają się kiczowate. Poza tym w gąszczu tysiąca reklam trudno cokolwiek przeczytać, bo wszytko się zlewa z sobą. Nadmiar reklam powoduje, ze klient nie zwraca na nie uwagi. Staja się one czymś normalnym, jak ta sam droga do pracy. Chodząc nią przez kilka lat, nic już nie może zdziwić. Z rozwojem ludzkości zaczęły się pojawiać różne techniki sprzedaży towarów. Już w czasach starożytnych wiedziano, że trzeba odpowiednio poinformować ludzi, że posiada się coś do sprzedania. To były początki reklamy. Później, z biegiem czasu pojawiały się coraz śmielsze metody przyciągania klienta. Na targach zaczęto nawoływać kupujących i zachwalać swoje towary. Uwagę przechodniów zwracano także ładnymi eksponatami i znakami firmowymi. Znakiem rozpoznawczym szewca był symbol buta, karczmarza beczka z piwem itd. Wraz z nabywaniem umiejętności czytania, powstawały plakaty i ulotki reklamowe. Wynalezienie przez Gutenberga czcionki drukowanej stało się nowym etapem rozwoju reklamy. Natomiast w 1612 roku w Paryżu pojawiło się pierwsze pismo przeznaczone do zamieszczania w nim reklam. Od XVIII zaczęła się era masowego przekazu. Wychodziło dużo gazet i ludzie w większości potrafili już czytać. W XIX wieku powstała pierwsza na świecie agencja reklamowa. W 1896 roku w USA powstała pierwsza szkoła reklamowa. Reklama stała się jeszcze bardziej powszechna podczas rozwoju środków masowego przekazu. Powstawały reklamy wyświetlane w kinach, nadawane w radio i telewizji. Ważnym etapem rozwoju reklamy stał się Internet.

paź
30

27Reklama od zawsze wiązała się z działalnością handlową. Był to główny element wspierania sprzedaży. Rozwój gospodarki wolnokonkurencyjnej doprowadził do powszechnego dostępu do produktów i usług. Zaczęto wprowadzać orientacje marketingową nakierowaną na potrzeby klienta. Stało się mniej ważne, co zakład może wyprodukować, zaczęto zwracać uwagę na to, co klient chciałby kupić. Dostosowywanie się firm do potrzeb klienta umożliwiają narzędzie marketingowe, zwane marketing mix. Koncepcja mówi, iż właściwy produkt, to taki, którego życzy sobie klient. Narzędzie składa się z czterech podstawowych elementów: produktu, ceny, miejsca i promocji. Tylko zastosowanie wszystkich składowych części pozwali osiągnąć sukces. Klient kupuje, to co jest mu potrzebne, po atrakcyjnej dla niego cenie, w określonym miejscu, bo został o tym poinformowany w ramach kampanii reklamowej. Poza tym powstało szereg udogodnień w samej transakcji kupna i sprzedaży: całodobowe sklepy, promocyjne ceny, miła obsługa itp. To wszystko ma za zadanie sprawić, aby klient poczuł się miło i kupił jak najwięcej. Reklam jest wścibska, dociera nawet tam, gdzie je nie chcą. Każdy może być potencjalnym klientem. Mało który klient dostrzega w niej narzędzie do walki. Batalia toczy się o klienta. Każda firma chce go do siebie przyciągnąć i sprawić, aby to właśnie jej produkty i usługi wybrał. Najpopularniejszą formą reklamy i zarazem najdroższą, jest reklama telewizyjna. Poleca się w niej najczęściej produkty szybko zużywające się i często kupowane. Najwięcej reklam emitują stacje telewizyjne o zasięgu ogólnokrajowym. Dzięki temu reklamę obejrzy największa liczba potencjalnych klientów. Często firmy sponsorują emisję danego programu, przez co zawsze tuż przed i po nim emitowana jest reklama. Reklam również gości w prasie. Jest to drugi najczęściej wykorzystywany kanał reklamowy. Później jest Internet, który daje bardzo szerokie pole do działania reklamie. Na niektóre reklamy oglądane w sieci użytkownik ma wpływ, są jednak i takie, które otwierają się tuż po załadowaniu strony, czy zwyczajnie nie można ich zamknąć. Taka reklam raczej zdenerwuje i zniechęci niż osiągnie zamierzony skutek. Oddziaływanie reklamy na widza może być bardzo różne. Można wyodrębnić reklamy, które maja charakter informacyjny i informują, kiedy i gdzie można kupić reklamowany towar oraz jakie cechy posiada. Kolejnym rodzajem jest reklama nakłaniająca, ma ona uświadomić klientowi potrzebę posiadani produktu. Istnieje także reklama utrwalająca, która ma przypomnieć klientowi o towarze. Istnieją pewne amerykańskie badania dotyczące reklam zawartych w gazecie. Kiedy klient widzi reklamę po raz pierwszy, nie zawraca na nią uwagi, za drugim razem już zwraca uwagę, za trzecim czyta, za czwartym razem myśli nad nią, po piątym razie się zastanawia, po zobaczeniu jej po raz szósty w gazecie, konsultuje to z partnerem, zaś za siódmym razem stwierdza, że kupi. Reklamy można również podzielić ze względu na czas ich trwania. Reklama ciągła, nadawana jest przez cały czas z tym samym natężeniem. Reklama pulsacyjna, emitowana jest z bardzo różnym natężeniem, w zależności od potrzeb. Kolejnym rodzajem, jest reklama cykliczna, a ostatni rodzaj, to reklama skoncentrowana, np. reklam lodów w okresie letnim.